Do uměleckých předmětů se investuje již desítky let. Ukáži Vám zde jedno video, které to dobře popisuje. Ačkoliv to z názvu videa nevypadá, tak se pozorný divák dozví, že je moudré do umění investovat.

Video, ke kterému zde přikládám odkaz, je perfektně udělané a vysvětluje, jak přibližně funguje trh s uměním. Po 8 minutách a 20 sekundách je ve videu celkem jasně řečeno, že „Art is wise investment“ neboli „umění je moudrá investice“. Investování do umění je ale závislé na módě a trendech. Jednu dobu je moderní impresionismus, za deset let už ale není trendy a do módy přijde třeba kubismus. A je jedno, zda se jedná o obrazy, sochy, nebo jiné umělecké předměty. Jednoduše řečeno, co bylo drahé před dvaceti lety, nemusí být drahé za příštích dvacet let. Jistě, da Vinci, Rembrandt nebo Picasso budou mít vždy svoji hodnotu, ale tato hodnota může v čase výrazně fluktuovat.

A to je rozdíl mezi investicemi do umění a do poštovních známek. Poštovní známky těmto náladám a trendům nepodléhají. Známky, které byly raritní před 100 lety, jsou i dnes raritní a jejich hodnota vyjádřená penězi stále stoupá. Toto je zapříčiněno mnoha důvody, na jejichž rozbor zde ale není prostor.

Nechci tímto ale říci, že investovat do umění nemá smysl. Umění určitě patří mezi produkty, které by neměly chybět v žádném hodnotném investičním portfoliu, neboť vedle zajímavého zhodnocení nabízí i jiné, například estetické, aspekty.

Radek Novák, specialista na alternativní investice, člen týmu JURIS REAL Gallery